بازی ویدئویی

گوگل امتیاز پلتفرم استریم استادیا را واگذار می‌کند؟

شواهد امر گویای این موضوع است که شرکت بزرگ گوگل به دنبال واگذاری بخش‌هایی از امتیاز پلتفرم استادیا است که در همین راستا، با کپکام و بانجی وارد مذاکره شده است.

سال ۲۰۱۹ میلادی بود که غول صنعت تکنولوژی یعنی گوگل با راه اندازی اولین پلتفرم ابری خود به نام استادیا به طور رسمی وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شد و رقابت سخت و تنگاتنگ خود را با کمپانی‌های سرشناس دیگر از جمله مایکروسافت و سونی آغاز کرد. پلتفرم گوگل مشابه پلتفرم‌های امروزی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن نیست و استادیا این امکان را برای بازیکنان فراهم می‌کند که بدون داشتن کنسول و تنها با استفاده از اینترنت، بازی‌های مورد علاقه خود را با گرافیک بسیار بالا در رایانه شخصی، تب‌لت، موبایل و یا تلویزیون هوشمند تجربه کنند.

در حالی که ایده‌ی پلتفرم ابری و همچنین گوگل استادیا بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما این پلتفرم در زمان عرضه به خاطر مشکلات نسبتا زیاد و همچنین محدودیت‌های سرعت و کیفیت اینترنت در سرتاسر جهان، آن‌طور که باید و شاید مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت و حتی تنوع پایین بازی‌ها در استادیا با انتقادهایی هم به همراه شد. گوگل در طول دو سال اخیر تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت پلتفرم کرد، اما متاسفانه استادیا چندان توجه بازیکنان را به سمت خود معطوف نکرد و تا حدودی می‌توان شکست آن در صنعت بازی‌های ویدیویی را پذیرفت.

در همین راستا، به نظر می‌رسد که گوگل به تازگی نام تجاری استادیا را به گوگل استریم تغییر داده تا در آینده قابلیت‌ها و امکانات این پلتفرم توسط شرکا و دیگر کمپانی‌های بازی‌ساز قابل خریداری باشد. رسانه معروف بیزنس اینسایدر معتقد است که این غول تکنولوژی اولویت‌های خود را به کلی تغییر داده و در حال حاضر پلتفرم مصرف‌کننده استادیا در گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با این وجود، شرکت مذکور تمایلی به ادامه همکاری با کمپانی‌های بزرگ ندارد و به همین خاطر در تلاش است تا واگذاری بخش‌هایی از امتیاز استادیا، با شرکت‌هایی همچون کپکام و بانجی وارد معامله شود.

به بیان دقیق‌تر، در واقع به دنبال شکست استادیا، گوگل امتیاز این پلتفرم را به برخی از شرکای نزدیک خود از جمله بانجی واگذار می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ظاهرا پیش از توافق بانجی و سونی، مذاکراتی برای ارائه‌ی سرویس استریم استادیا میان مدیران گوگل و بانجی صورت گرفته تا خالق سری هیلو پلتفرم استریم منحصر به فرد خود را راه‌اندازی و عرضه کند. جالب‌تر اینکه مذاکرات پیشرفت‌های قابل توجهی نیز داشته و بانجی چندان هم به خرید گوگل استادیا بی‌رمق نیست.

با این حال، احتمالا اطلاع دارید که هفته‌ی گذشته شرکت سونی در پیامی رسما اعلام کرد که با پرداخت ۳.۶ میلیارد دلار، شرکت بانجی را خریداری کرده است. به دنبال این خرید، بانجی به عنوان زیرمجموعه‌ی مستقل در استودیوهای پلی‌استیشن به فعالیت خود در زمینه‌ی ساخت بازی‌های چند پلتفرمی ادامه می‌دهد. هنوز مشخص نیست که این توافق چه تاثیراتی در مذاکرات بانجی و گوگل و دریافت حق امتیاز استادیا خواهد گذاشت.

البته، اقدامات گوگل تنها به این یک مورد ختم نشده و آن‌ها با شرکت ژاپنی کپکام نیز به دنبال همکاری هستند. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که گوگل از کپکام درخواست کرده که نسخه‌ی دموهای عناوین جدید خود را از طریق این فناوری اجرا و به دست بازیکنان برسانند. با این حال، گوگل توانسته با همکاری AT&T به برخی از موفقیت‎‌های استادیا دست یابد. برای مثال، در حال حاضر بازیکنان می‌توانند Batman: Arkham Knight را به طور مستقیم از طریق مرورگر وب استریم کرده و به تجربه‌ی آن بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا