سازنده سری Psychonauts هیچ علاقهای به ساخت فیلم از روی بازیهایش را ندارد

تیم شیفر (Tim Schafer)، سازنده سری Psychonauts در استودیو دابل فاین (Double Fine) اخیرا در یکی از مصاحبههای خود رسما اعلام کرده که به هیچ وجه دوست ندارد تا از روی بازیها و آثارش، فیلم یا انیمیشنهای سریالی یا سینمایی ساخته شوند!
مدتهاست که با پیشرفت تکنولوژی و به دست آمدن زمینه کافی برای روایت یک داستان جذاب و مهیج در قاب ویدیو گیم، بازیهای رایانهای هم به بخشی از ادبیات پیوستهاند و در کنار رمانها، داستانهای کوتاه، فیلم، سریال و … قرار میگیرند؛ با این تفاوت که در سایر موارد ذکر شده و غیره، شما هرگز توانایی ایجاد تعامل مستقیم با محیط داستان را ندارید، اما در بازیهای ویدیویی عملا این خود شما هستید که شخصیت اصلی را در مسیری خاص هدایت میکند! حتی برخی از بازیها سطح این آزادی عمل را بازتر گذاشته و به بازیکنان اجازه انتخاب میدهند که کاملا روی نحوه پایان و جمعبندی داستان مؤثر است.
این یعنی بازیهای ویدیویی هم از نظر گرافیکی و هم سبک روایت داستان، در جایگاه ویژه و خاصی قرار دارند و آنها را با سایر ژانرهای ادبی کاملا متمایز میکند. اما موردی به اسم اقتباس این بین وجود دارد که نقش پل ارتباطی، بین بازی، داستان کتاب و فیلمها خواهد بود. معمولا وقتی که از روی یک کتاب داستان یا فیلم بازی خاصی را میسازند، اثر جالب میشود و مشکل چندانی در کار نیست. اما وقتی که از روی یک بازی فیلم میسازند، نتیجه آن کاملا عجیب میشود؛ طوری که برخی شاهکار میشوند و برخی کاملا توسط طرفداران و منتقدان مورد نفرت واقع خواهند شد!
شاید به همین دلیل نیز برخی از سازندگان بازیهای ویدیویی اجازه ساختن اقتباس از روی آثار خود را به سازندگان نمیدهند؛ مانند تیم شیفر، سازنده سری بازی Psychonauts که اخیرا در مصاحبه خود اظهار کرده که هرگز علاقهای به ساختن اقتباسهای هالیوودی از روی بازیهایش را ندارد.