بازی ویدئویی

خرید بانجی توسط سونی پاسخی به مایکروسافت نبود

بسیاری از بازیکنان بر این باورند که خرید بانجی (Bungie) توسط سونی در واقع پاسخ ژاپنی‌ها به معامله‌ی اخیر مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) بود؛ موضوعی که به هیچ عنوان صحت ندارد!

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، شرکت مایکروسافت به خاطر شکست تلخ خود در نسل هشتم، نسل جدید را با یک سری تغییر و تحول‌های اساسی آغاز کرد. ردموندی‌ها ابتدا به سراغ شرکت زنیمکس، کمپانی مادر بتزدا، رفتند و با پرداخت ۷.۵ میلیارد دلار، تمامی استودیوها و فرنچایزهای بتزدا را در اختیار گرفتند. در حالی که یک سال از این ماجرا می‌گذشت، آن‌ها بدون اطلاع قبلی از خرید شرکت سرشناس اکتیویژن بلیزارد خبر دادند. با توجه به اینکه کمپانی‌های مذکور نفوذ زیادی در صنعت بازی‌های ویدیویی دارند، چنین معامله‌هایی وضعیت عجیب و غریبی را برای بازیکنان رقم زده و در حال حاضر هواداران پلی‌استیشن از آینده‌ی یک سری از فرنچایزها همچون کال آو دیوتی نگران هستند.

در طرف مقابل، سونی نیز بی‌کار نبوده و طی یک سال اخیر چندین استودیوی بازی‌سازی همچون هاوس مارک را به جمع خانواده خود ملحق کرده است. با این وجود، طرفداران ژاپنی‌ها منتظر بودند تا پلی‌استیشن نیز در پاسخ به اقدامات ایکس‌باکس، یک شرکت بزرگ همچون الکترونیک آرتز و یا تیک-تو اینتراکتیو را خریداری کند. در همین حین، سونی نیز چند روز پیش در پیامی رسما اعلام کرد که با پرداخت ۳.۶ میلیارد دلار، کمپانی نامدار بانجی، خالق سری هیلو و دستینی، را تصاحب کرده است.

این موضوع باعث شد تا بسیاری از بازیکنان گمان کنند که خرید بانجی توسط سونی در واقع پاسخی به قراداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است. این در حالی است که شواهد امر خلاف موضوع را ثابت می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، آقای کریستوفر درینگ، ژورنالیست وب‌سایت معروف گیمز اینداستریز، در گزارش اخیر خود مدعی است که آغاز مذاکرات بر سر معامله‌ی بانجی و سونی از پنج و یا شش ماه پیش شروع شده بود. این یعنی سونی هیچ اطلاعی از قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد نداشته است.

بر این اساس، نباید این خرید را نوعی پاسخ ژاپنی‌ها به ردموندی‌ها در نظر گرفت؛ به خصوص که چنین معامله‌ی بزرگی بدون برگزاری جلسات مکرر صورت نمی‌گیرد و هرگز نمی‌توان یک شبه و طی یک الی دو هفته شرکت بزرگی همچون بانجی را به مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. به طور کلی، خبر خرید بانجی توسط سونی به سرعت به داغ‌ترین بحث‌های حوزه ویدیو گیم تبدیل شد؛ چرا که ژاپنی‌ها مالکیت خالق سری هیلو، یکی از ارزشمندترین فرنچایزهای انحصاری ایکس‌باکس، را در اختیار گرفتند.

گفتنی است که سونی با این خرید به دنبال تصاحب آی‌پی دستینی و گسترش عناوین انحصاری خود نیست و هدف اصلی ژاپنی‌ها از این قرارداد، ساخت و توسعه‌ی بازی‌های سرویس محور است. اگر خاطرتان باشد، جیم رایان، مدیرعامل شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی، پیش‌تر گفته بود که بانجی به عنوان زیرمجموعه‌ی مستقل در خانواده پلی‌استیشن به فعالیت خود در ساخت بازی‌های چند پلتفرمی ادامه می‌دهد و سونی هیچ برنامه‌ای برای انحصاری کردن بازی‌ها ندارد. در اصل، پلی‌استیشن قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی چیزی در حدود ۱۰ بازی لایو سرویس عرضه کند که این اتفاق با همکاری بانجی موثر خواهد شد. همچنین، بانجی می‌تواند کمک شایانی به حضور سونی در بازار بازی‌های موبایل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا