سلامتسلامت

آیا شما هم حس می‌کنید که بعد از همه‌گیری بیماری کرونا حافظه‌تان بد شده؟

در این پست، یک روانشناس توضیح می دهد که چرا همه‌گیری کرونا حافظه شما بد کرده و در مورد آن چه کارهای عملی می‌شود کرد.


این روزها بسیار پیش می‌آید که وارد اتاقی می‌شوم و بعد ببینم که فراموش کرده‌ام که برای چه آمده‌ام. من کم پیش نیامده که کلیدهایم را جا گذاشته باشم، اما خب، اینکه دو بار در یک هفته پشت در هم بمانم، از میزان حواس‌پرتی روتین من بیشتر بوده.

خوبی‌اش این است که حالا می‌دانم، فقط من دچار مشکل پیشرونده بدتر شدن حافظه نشده‌ام.

دکتر جولی شاو اخیراً در یک مقاله علمی در بی بی سی توضیحاتی داده:

هنگامی که محققان از بریتانیایی‌ها پرسیدند که همه‌گیری چه تاثیری بر حافظه آنها تأثیر گذاشته، ۸۰ درصد ادعا کردند که پس از ۱۸ ماه قرنطینه و محدودیت‌ها، فراموشکارتر شده‌اند. در این مقاله جذاب شاو با روانشناسان دیگر در مورد آنچه در مغز معیوب ما می‌گذرد صحبت کرده.

سفارش طراحی سایت در کارلنسر با قیمت توافقی
کلاه تبلیغاتی
خرید بلیط لحظه آخری هواپیما از فلایتیو
لیزر هموروئید

درمان بواسیر در کلینیک تخصصی هموروئید تهران

کلاه تبلیغاتی
خرید فرفره انفجاری

آیا باید خودمان را سرزنش کنیم؟!

اول باید ببینیم که آیا این کاهش حافظه، چیزی واقعی است یا فقط خیالش را می‌کنیم؟

اما وقتی شاو در این مورد پژوهش کرد متوجه شد که شهروندان همه کشورهایی که محدودیت کرونایی را تجربه کرده بودند در آزمایش‌های عینی حافظه، بدتر شده بودند.

حتی برزیلی‌ها ، که هرگز قرنطینه ملی نداشته‌اند نیز گزارش می‌دهند که عملکرد ذهنی‌شان بد شده.

تحقیقات اخیر نکاتی را در مقام توجیه ابراز می‌کنند، البته پاسخ قاطعی هم برای ما ندارند.

به عنوان مثال، شاو گزارش می‌دهد که در مطالعه روی برزیلی‌های مشخص شده که آنهایی که سطحی از فعالیت بدنی را حفظ کرده‌اند، مشکلات کمتری را اظهار کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که خود فاصله‌گذاری اجتماعی به خودی خود مقصر نیست. بلکه رخوت و تنبلی ناشی از این محدودیت‌ها به صورت غیرمستقیم، عملکرد ذهنی ما را بد می‌کند.

تمرین‌های بدنی برای ذهن و بدن بسیار مفید هستند، بنابراین وقتی ویروس ماه‌ها ما را به کاناپه چسباند، نباید تعجب کرد که حافظه ما آسیب ببیند.

یک عامل دیگر نیز ممکن است موثر باشد. شاو خاطرنشان می کند که یکی از تحقیقات سوئیسی “رابطه تقریباً کاملی بین خلق و خو و حافظه یافته است.”

به عبارت ساده هر چه روحیه ما بدتر باشد، میزان فراموشی هم بیشتر خواهد شد. ثابت شده است که ارتباطات اجتماعی در سلامت مغز بسیار محافظت‌کننده است و یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از زوال عقل است.

چه باید کرد؟

خبر خوب این است که همه این مطالعات نشان می‌دهند که راه حل‌های ساده‌ای برای مشکلات حافظه ناشی از  کووید وجود دارد.

ورزش بیشتر یکی از راه‌هاست که  نه‌تنها به مغز شما کمک می کند تا بهتر کار کند، بلکه یک تقویت کننده خوب روحیه است، بنابراین به صورت غیرمستقیم هم به حافظه‌تان راتقویت می‌کند.

دوم ، واکسن بزنید یا ماسک بزنید و به دیدن برخی از دوستانی بروید که می‌دانید آنها هم پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند و واکسن زده‌اند. انسانها برای حفظ روحیه خود نیاز به ارتباط اجتماعی دارند.

بد شدن  حافظه پس از همه گیری دائمی نیست. در واقع ، ارتقای آن نسبتاً ساده است. بیشتر حرکت کنید ، دوستان خود را ملاقات کنید ، یا هر کار دیگری را انجام دهید که روحیه شما را تقویت کند و امیدوارم مغز شما در مدت زمان کوتاهی به حالت قبلی خود بازگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا