ورزش و تناسب اندام

رژیم شوک و آنچه همه باید بدانیم

رژیم شوک چیست؟

همه رژیم های شوک ویژگی مشترکی دارند و با محدود کردن بیشترین میزان کالری دریافتی، یک روش کاهش وزن هستند.در این رژیم به طور معمول، به کاهش شدید کالری نیاز است و شما فقط بین 500 تا 1000 کالری در روز تغذیه می کنید. 

بیشتر اوقات، روشهای سریع کاهش وزن مانند سم زدایی با آب میوه، دیورتیک ها یا قرص های رژیمی ترجیح داده می شوند. در حالی که مدت زمان رژیم های غذایی باهم متفاوت است اما رژیم های شوک سریع به کاهش وزن کمک می کنند. با این بخش از نمناک همراه شوید تا با جزئیات و نکات مهم درباره این رژیم بیشتر آشنا شوید.

چگونه رژیم شوک ایجاد کنیم؟

همان طور که از نام رژیم های شوک پیداست، هدف آن ایجاد شوک در بدن با گرسنگی در سطح بی قرار شدن است. محدودیت شدید کالری معمولاً ظرف چند روز خود را نشان می دهد، اما بدن چربی را به عنوان سوخت نمی سوزاند، حتی اگر کاهش وزن سریع به نظر برسد.

در درجه اول از کربوهیدرات ذخیره شده به عنوان گلیکوژن استفاده کرده و از آنجایی که بدن گلیکوژن را مصرف می کند، به نظر می رسد کاهش وزن قابل توجه در چند روز اول رژیم غذایی، به مرور با اضافه شدن وزن به شما باز می گردد.

رژیم

انواع رژیم های شوک

برخی از انواع رژیم شوک عبارتند از:

رژیم لیمو ترش

این پاک کننده قوی با کمک به کاهش 2 کیلوگرم وزن در هفته رژیم شوک بر پایه نوشیدنی لیموناد است.لیموناد را می توانید بنوشید. هنگام رژیم، ممکن است احساس گرسنگی شدید کرده و حالت تهوع، تحریک پذیری و نوسانات خلقی را تجربه کنید.

رژیم آب میوه

سم زدایی با آب میوه بدون از بین بردن مواد مغذی اعمال می شود. آب میوه های غنی از فیبر غذایی و سرشار از ویتامین ث مصرف می شود که سموم را از بین می برد و بدن را جوان می سازد همچنین برای پوست مفید است با این حال، از آنجایی که این رژیم غذایی شوک است، نمی توان آن را بیش از دو روز ادامه داد.

آب میوه

رژیم سوپ کلم

رژیم سوپ کلم عمدتا از کلم و سایر سبزیجات تهیه می شود و تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای کاهش سریع وزن از این سوپ استفاده کنید.

رژیم گریپ فروت

رژیم گریپ فروت شامل نصف گریپ فروت و سایر غذاهای سالم در هر وعده غذایی است.مصرف گریپ فروت با هر وعده غذایی می تواند باعث کمبود مواد مغذی و فرسایش مینای دندان شود و خوردن فقط یک نوع میوه می تواند مشکل ساز شود. 

گریپ فروت

رژیم سوپ مرغ

این رژیم مصرف سوپ مرغ به مدت هفت روز را شامل می شود. برای غنی سازی سوپ با ویتامین ها و مواد معدنی می توانید سبزیجات دلخواه خود را اضافه کنید همچنین می توانید آب میوه تازه را به عنوان میان وعده بنوشید.

عوارض و مضرات رژیم شوک

رژیم های کم کالری بسیار محدود کننده و شوک ممکن است سبب آسیب به بدن و سلامتی شوند. عوارض و مضرات این رژیم ها عبارتند از:

می تواند باعث کمبود مواد مغذی شود

رژیم های کم کالری بسیار محدود کننده و شوک هستند پس بدن نمی تواند مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای سلامت خود را در دوره ای که در آن ساخته شده است دریافت کند. اگر کمبودها طولانی مدت ادامه یابد ممکن است مشکلاتی مانند استخراج مواد معدنی در استخوان ها، پوکی استخوان و شکستگی ها یا خروج آهن از خون و در نتیجه کم خونی ایجاد شود.

لاغری

علاوه بر این، رژیم های کم کالری می توانند منجر به از دست دادن مواد معدنی خاص مانند سدیم و پتاسیم شوند. این الکترولیت ها در عملکرد اعصاب و ماهیچه ها استفاده می شوند و نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب دارند. سطوح پایین سدیم و پتاسیم می تواند شما را در خطر حمله قلبی قرار دهد.

اثرات یویو می تواند رخ دهد

اگر بدن برای مدت طولانی فاقد مواد مغذی شود، برای صرفه جویی در انرژی به حالت گرسنگی می رود تا به رژیم غذایی مناسب بازگردد.برای ذخیره بیشتر انرژی، متابولیسم طبیعی بدن کاهش می یابد و کالری کمتری می سوزاند و چربی حفظ می شود و کاهش وزن در این مدت به طور فزاینده ای دشوار می شود.

حتی اگر در طول رژیم شوک وزن خود را کاهش دهید، هنگامی که به رژیم غذایی معمول خود برمی گردید بدن آنچه را که از دست داده است جایگزین می کند این اثر یویو نامیده می شودپس رعایت یک رژیم غذایی متعادل برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اثر یویو ضروری است.

ممکن است عوارض جانبی روحی روانی ایجاد کند

رژیم های شوک می توانند بر سلامت جسمی تأثیر بگذارند، اما بر سلامت روحی و روانی نیز تأثیر بسزایی دارند. از آنجا که بدن مواد مغذی مورد نیاز برای انرژی را دریافت نمی کند، کالری محدود این رژیم ها اغلب موجب می شود کسانی که این رژیم را دنبال می کنند احساس ناامیدی، خستگی و بی حالی کنند.

مشکلات روحی روانی

در رژیم های شوک افسردگی، بی اشتهایی و پرخوری عصبی می تواند منجر به پیامدهای احساسی جدی تری مانند اختلالات خوردن شود. 

باعث کاهش میزان متابولیسم می شود

عملکرد سریع متابولیسم کلید کاهش وزن است، اما رژیم های شوک می تواند میزان متابولیسم را کاهش دهد. تلاش برای کاهش سریع وزن در مدت زمان کوتاه می تواند باعث تحلیل رفتن ماهیچه ها شود و با کاهش بافت ماهیچه ای، میزان متابولیسم نیز کاهش می یابد.

باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود

در رژیم های شوک، از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری محروم هستید بنابراین خطر تضعیف سیستم ایمنی بدن وجود دارد و تضعیف سیستم ایمنی خود باعث ایجاد بیماری می شود.

تضعیف سیستم ایمنی

ممکن است باعث کم آبی شود

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا رژیم های غذایی خاص مانند آب میوه باعث کاهش سریع وزن می شوند؟ دلیل این امر کاهش آب است.

ذخایر گلیکوژن، منبع انرژی که به آب متصل است، سریعتر از سلول های چربی که آب آزاد می کنند، تخلیه می شود بنابراین، هنگامی که دوباره شروع به خوردن می کنید، بدن گلیکوژن و ذخایر آب خود را دوباره پر می کند و افزایش وزن و در نتیجه خطر کم آبی به دنبال آن خواهد بود که می تواند خود را با سردرد و سرگیجه نشان دهد.

می تواند باعث مشکلات قلبی شود

رژیم های شوک ممکن است پیامدهای مثبتی مانند کاهش فشار خون، کلسترول و سطح قند خون داشته باشد با این حال، ممکن است برخی از اثرات بالقوه مضر بر قلب به دلیل افزایش سطح چربی رخ دهد. هر فردی که مشکل قلبی دارد به دلیل خطرات ناشی از مراحل اولیه رژیم شوک قبل از شروع باید با پزشک مشورت کند. 

مشکلات قلبی

می تواند تعادل روده را مختل کند

رژیم های شوک ممکن است برخی از مشکلات روده را ایجاد کند و اگر مواد مغذی مناسب را دریافت نمی کنید این می تواند باعث حرکات نامنظم یا ناسازگار روده شود و با کاهش انرژی می تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند

اگرچه ممکن است منجر به کاهش وزن شود، اما بیشتر این وزن به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژن و آب در بدن است و این می تواند باعث از دست دادن انرژی و خستگی شود. در رژیم شوک به دلیل کاهش ویتامین ها و مواد مغذی مصرف شده در حین انجام این کار، بدن نمی تواند انرژی تولید کند و باعث احساس تنبلی می شود.

آیا رژیم شوک باید انجام شود؟

اگرچه به طور کلی توصیه نمی شود، اما در برخی موارد می توان از آن استفاده کرد و این رژیم را بدون آسیب رساندن به بدن دنبال کرد.

در افراد چاق که به طور جدی بیماری هایی مانند اضافه وزن، بیماری قلبی یا دیابت وجود دارد یا نمی توانند با خیال راحت تا زمان کاهش وزن تحت عمل جراحی قرار بگیرند، پزشکان ممکن است رژیم غذایی کم کالری را تجویز کنند اما این رژیم به طور دقیق محاسبه می شود تا از کافی بودن مواد مغذی اطمینان حاصل شود و در صورت نشان دادن اثرات خطرناک بیمار تحت نظر قرار گیرد.

رژیم های کم کالری با استفاده از یک برنامه غذایی متعادل از نظر مواد مغذی می تواند راهی مطمئن برای کاهش وزن و ارائه مزایایی برای افراد دارای اضافه وزن باشد، اما فقط باید تحت نظارت یا مشورت متخصص تغذیه باشد.

رژیم شوک

اگرچه می توان سه بار یا کمی بیشتر در هفته از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن کم کرد، اما برنامه ریزی رژیم غذایی بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی ضروری نیازهای روزانه را برآورده می کند.

نکاتی که باید در رژیم شوک 14 روزه رعایت کنید

  1. مصرف سبزیجات (سبزیجات غیر نشاسته ای) خود را به جز سیب زمینی و لوبیا چهار برابر کنید. کلم بروکلی، اسفناج، فلفل دلمه ای، خیار، هویج و غیره در تمام طول روز باید مصرف شود.
  2. مصرف پروتئین بدون چربی را افزایش دهید. کالری پروتئین های بدون چربی به مراتب کمتر از پروتئین های چربی دار است. پروتئین ها به طور کلی می توانند به شما کمک کنند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید و این به سیر شدن شما کمک و از مصرف میان وعده های شیرین جلوگیری می کند. 
  3. آب یکی از جنبه های حیاتی زندگی است و در زندگی به شدت نادیده گرفته می شود. برای نوشیدن حداقل 8 لیوان روزانه برنامه ریزی کنید زیرا بدن انسان فقط می تواند تقریباً 1 لیتر مایع را در ساعت پردازش کند. 
  4. کربوهیدرات ها چطور؟ آیا می توانید آنها را بخورید یا باید آن را به طور کلی حذف کنید؟ آن را برای چند روز حذف کنید.
  5. هیچ شکر تصفیه شده ای در این رژیم وجود ندارد و حساسیت به انسولین را از بین می برد، باعث التهاب شدید می شود.

رژیم شوک چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟ + نکات

53

این مطلب مفید بود ؟30

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا